Rukun Berkarya (untuk saya)

Kini saya tiada lagi keperluan untuk menghasilkan karya baru, sama ada untuk peminat (tiada peminat), untuk ujibakat (sudah hentikan 4 tahun lalu), ataupun untuk mencari pendapatan (sudah ada bisnes lain). Kiranya tiada apa-apa obligasi untuk berkarya. Rukun Berkarya Walaubagaimanapun, saya suka berkarya, walau tanpa tujuan (dulu, kini dan selamanya). Berkarya umpama senaman minda ; tanpanya,…

Read More

Pengalaman Dalam Penganjuran Ujibakat Online

Ini mungkin perkongsian yang panjang – mungkin akan menjadi konten bersiri juga. Banyak nak ceritakan di sini. Saya mengendalikan Ujibakat nyanyian di bawah nama Sajakiri-Vokal sekitar tahun 2012 sehinggalah 2019, berhenti di kala pandemik Covid19 pada 2020. Sehingga kini (2024), Sajakiri masih hiatus (berehat), dan beralih kepada pembinaan konten sebegini. Bagaimana ia bermula ? Sebelum…

Read More

Mengapa Saya Teruskan Berkarya — Biarpun Tiada Siapa Pun Peduli?

Saya mula mencipta lagu sejak belasan tahun lagi, tubuhkan band—rakan demo—rakan single—buat persembahan semua itu. Semua itu ketika kita muda remaja—tiada wang, tapi punyai tenaga, masa, impian dan harapan—sehinggalah memasuki alam dewasa—pekerjaan—rumahtangga dan anak-anak. Kita terpaksa lupakan impian untuk menjadi anak seni, rock star kerana ini tidak realistik ; industri muzik kita kecil tapi penuh…

Read More

Seniman Separuh Masa

Secara amnya , industri seni di negara ini kecil .  Kita masih dalam kategori negara membangun ; majoriti masih dalam kategori bersusah payah mencari rezeki dan keperluan asas.  Penilaian pada seni masih rendah, dan dipandang sepi kerana sebab-sebab di atas ; seni bukan prioriti, ramai masih belum cukup makan. Walaupun kita meminati seni, dan mahu…

Read More

Ilham Lagu : Bidara Tak Berduri

Aku mencipta lagu ini sekitar akhir tahun 2016, ketika pertandingan SajakiriVokal sedang rancak berlangsung. Aku sedar ramai peserta menyukai lagu berselerakan pop melayu (Am-Dm-G-C) ; jadi aku mengambil inisiatif mengambil formula sama. Mungkin juga kerana sambutan hangat untuk lagu “Cinta Dua Dunia” (Tiada Lagi Besok versi Rayme Zainal), aku sekali lagi menggunakan khidmat penulis rilik…

Read More

Gitar Pertama

Abah aku membelikan gitar akustik pertama pada tahun 1991 – ketika aku berusia 12 tahun. Abah membelikan gitar berjenama ‘Fair Lady’, berharga RM 120 di pusat membeli belah Ampang Park (kini telah diruntuhkan). Seingat aku, aku pernah (ataupun sering?) bermimpi bermain gitar. Malahan aku pernah ada sebatang kayu (daripada katil kayu), aku lukiskan tali, dan…

Read More

Mengapa Teruskan Berkarya, Walaupun Tak Kemana?

Ini soalan amatur. Mereka yang mungkin tiada minat (passion) yang mendalam mungkin berasa apa gunanya membuat seni jika ‘tidak berpeluang ke mana’. Apa definisi ‘ke mana’ ini? Mungkin ia bermaksud menjadi artis popular, meraih jutaan peminat serta berpendapatan tinggi. Selagi kita tak sampai sini, kita dikira ‘tidak berjaya’ sehinggalah kita sampai peringkat ini. Jadi adakah…

Read More

SonarWork Reference 4

Setelah aku mendengar karya adunan ku dan adunan profesional (dari JD) dalam Spotify, memang ada jurang ketara ; adunanku sembab (muddy) berbanding adunan JD yang lebih cerah dan jelas. Tapi keseimbangan bunyi adunan ku memang baik ; vokal jelas di depan, dan jelas dan semua instrumentasi padat di tengah. Memang seimbang. Cuma yang membuatkan ia…

Read More